تاریخچه و Undo در زیبراش

آموزش HISTORY در زیبراش

90

تاریخچه و Undo در زیبراش
زیبراش برای بازگرداندن تغییرات اعمال شده دو سیستم را دارا می باشد .

تاریخچه و Undo در زیبراش
زیبراش برای بازگرداندن تغییرات اعمال شده دو سیستم را دارا می باشد .

اولین مکانیزم Undo and Redo سنتی قدیمی می باشد که در اکثر نرم افزار ها موجود است که بر روی ترسیمات Pixol-based 2D and 2.5D تاثیر می گذارد و مکانیزم دیگری نیز در زیبراش موجود می باشد با عنوان History system که بر خلاف فرم سنتی همه حالات ، حتی فضای سه بعدی را نیز شامل می گردد .

این مکانیزم به ما امکان می دهد در حجاری به عقب برگردیم و تمامی مشکلات مادل سازی را مرتفع نماییم حتی بعد از باز نمودن یک پروژه در فایل جدید .

تعداد دفعات بازگشت زیبراش به صورت پیش فرض روی مقدار 10000 مرتبه می باشد

آموزش HISTORY در زیبراش

 

تاریخچه UNDO  به عنوان جزیی از فایل Project (.ZPR) به همراه فایل پروژه ذخیره می گردد که این به این معناست که شما بعد از باز نمودن فایل نیز مجددا به گذشته فعالیت های انجام شده در فایل دسترسی خواهید داشت. فرمت های دیگر زیبراش مانند .ZTL and .GoZ توانایی ذخیره سازی سابقه عملیاتی شی را ندارند .

حتی به واسطه Undo History می توان پویا نمایی از روند اجرای پروژه ایجاد نمود .

به خاطر داشته باشین برخی از فرامین در زیبراش سبب از بین رفتن Undo History می گردند مانند ترکیب نمودن SubTool با یکدیگر ، به همین علت قبل از انجام این اعمال زیبراش به شما اخطار خواهد داد .

در Undo/Redo سنتی نیز در صورتی که ما مراحلی را در پروژه طی نموده باشیم بدون تغییر در میانه راه امکان Undo/Redo وجود دارد به محض تغییر در میانه راه Undo/Redo از مرحله تغییرات به بعد حذف خواهد شد .

برای یافتن گزینه Undo and Redo می توان از Edit palette استفاده کرد .

یا با استفاده از کلید های  Ctrl+Z  برای Undo  و Ctrl+Shift+Z  برای  Redoاین مهم را محقق نمود .

اگر دقت فرموده باشین در Edit palette چند گزینه Undo/Redo وجود دارد، گزینه بالایی در عموم اوغات خاکستری و غیر فعال است

به این علت که Undo/Redo سنتی نرم افزار می باشد ، که زمانی در اختیارمان قرار می گیرد که ما در حالت 2.5D هستیم به عبارت دیگه زمان هایی که ما در حالت سه بعدی و Edit mode نیستیم به محض اینکه ما به حالت Edit mode مراجعه نماییم نرم افزار به صورت خودکار به حالت Undo History سویچ می نماید و هرگاه Undo History غیر فعال گردد به معنای جا به جایی با Undo/Redo سنتی می باشد .

جهت سهولت در امر Undo/Redo زیبراش با قرار دادن مربع مستطیل های ریزی در بالای صفحه این شرایط را برای ما میسر می نماید  همچنین می توان از گزینه Undo Counter در داخل Edit palette نیز جهت انجام همین امر استفاده نمود .

آموزش HISTORY در زیبراش

یک مشکل بزرگی که Undo History با آن روبروست افزایش سایز فایل ذخیره شده با Undo History می باشد که به این ترتیب که ذخیره یک فایل به صورت ZTL (Tool) امکان دارد که مقدار 20 Mb باشد ولی همان فایل به محض ذخیره با فرمت ZPR (Project) می تواند به 1 Gb افزایش نماید .

برخی از توابع مثل رسم نمودن یک خط در نرم افزار مقدار کمی حافظه اشغال می نمایند ولی برخی دیگر امکان دارند تا ده ها گیگ فضا اشغال نمایند .

به عنوان نمونه اگر قرار باشد ما یک مدل با مقدار بیست میلیون ورتکس را بر روی شی دیگری projection نماییم بایستی نرم افزار بیست میلیون ورتکس را جابجا و این حرکت ها تک به تک ذخیره گردد که قطعا باعث افزایش مقدار مموری اشغال شده بر روی هارد به واسطه فایل خواهد گردید .

با مراجعه به منوی Preferences می توان تعداد UNDO  ها را در صورت نیاز کسر نمود .

این مقاله از ویدئوهای ورکشاپ تخصصی حضوری زیبراش استاد گرانقدر مهدی بندری برگرفته شده است .

خانه زیبراش ایران بزرگترین دانشنامه رایگان زیبراش ایران
100%
عالی

به ما امتیاز دهید

  • میزان رضایت از مقاله

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

 
 توجه ! محتوا آموزشی و مقالات این وب سایت برای افراد حرفه ای و نیمه حرفه ای طراحی و تدوین شده از این رو ، در صورتی که شما جز نوآموزان می باشید این وب سایت برای آموزش شما مفید نخواهد بود.
 
close-link